• Home
  • Ons JKC
    • Jenaplankindcentrum
    • Ons onderwijs
    • Kinderopvang
    • Onze stamgroepen
    • Schoolondersteuningsbeleid
    • Samenwerking Kentalis (TOS)
    • Kinderraad
    • Het team
  • Praktische info
    • Schoolgids
    • Schooltijden
    • Weekopening en weeksluiting
    • Certificaat "Gezonde school"
    • Aanmelden
    • Vakantierooster
    • Verlof
    • Protocollen
  • Ouders
    • Betrokkenheid van ouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
  • Actueel
    • Nieuws
  • Contact
  • BMS
    • Over de BMS
    • Passend Onderwijs
    • Privacy

"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan"

Ons onderwijs

Stamgroepen

Er zijn verschillende stamgroepen voor de peuters, de onderbouw, de middenbouw, de bovenbouw en de BSO. In een stamgroep zitten kinderen die ongeveer 3 jaar in leeftijd van elkaar verschillen. Kenmerkend voor werken in de stamgroep is dat de oudsten de jongsten helpen. De oudste leerlingen krijgen meer verantwoordelijkheden en leren zelfstandiger te werken. Gedurende hun schooltijd maken kinderen een paar keer mee hoe het is om de jongste of oudste te zijn. Ze ontdekken hun eigen en elkaars sterke en zwakkere punten en leren hier respectvol mee omgaan. In ons JKC zijn deze stamgroepen als volgt ingedeeld:

  • Peuters (2-4 jaar)
  • Onderbouw: groep 1 en 2 
  • Middenbouw: groep 3, 4 en 5 
  • Bovenbouw: groep 6, 7 en 8 
  • BSO (BuitenSchoolseOpvang)

Ritmisch weekplan

Binnen het jenaplanonderwijs worden de basisactiviteiten gesprek, spel, viering en werk gedurende de dag afgewisseld in een ritmisch weekplan. Door de afwisseling komen verschillende kwaliteiten van de kinderen aan bod.

Wereldoriëntatie

Wereldoriëntatie vormt het hart van het jenaplanonderwijs. De traditionele vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, natuurkunde en techniek, worden thematisch binnen projecten in onderlinge samenhang aangeboden. Een nieuw thema wordt zo uitdagend mogelijk geïntroduceerd. Wereldoriëntatie biedt de kinderen de gelegenheid om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Uitgangspunten zijn de belangstelling en vragen van het kind en de werkelijkheid om ons heen.

Veilig pedagogisch klimaat

Om een veilig pedagogisch klimaat op onze school te versterken, werken we met de methode Leefstijl. Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. Met het Leefstijl-programma worden kinderen hiervan bewustgemaakt. Samen met groepsgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de Leefstijl-lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep. Door de leefstijllessen krijgen de kinderen zelfvertrouwen en kunnen ze doordachte beslissingen nemen. Ze leren luisteren, gevoelens te uiten en rekening te houden met anderen. Leefstijl is een methode die niet alleen de emotionele intelligentie stimuleert, maar ook het leren zelf. Kinderen zitten immers beter in hun vel waardoor ze beter en makkelijker leren. Leefstijl staat in zowel de kleuter-, midden- als bovenbouw wekelijks op het lesprogramma. Leefstijl bestaat uit zes thema’s die jaarlijks op een ander niveau terugkomen.Ook de veilige omgang met sociale media, is opgenomen in het Leefstijlprogramma. Daarnaast doen we aanvullend in de bovenbouw Mediamasters.  

Meer informatie over ons onderwijs is te vinden in de schoolgids. De punten waar we de komende jaren de focus op willen leggen zijn te vinden in het schooljaarplan en in het meerjarenplan. 

Schoolgids
Schooljaarplan
Meerjarenplan

Contact

Lycklamaweg 14
8471 JX Wolvega
0561 - 61 40 22
info@stfranciscusschool-wolvega.nl

BMS, onderwijs met kleur!
  • Privacy statement

    De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vraagt meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens goed te beschermen.

    Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van leerlingen. De school heeft leerlinggegevens nodig om goed onderwijs te kunnen geven en te begeleiden. Ook worden de gegevens opgeslagen voor de goede administratieve organisatie van de school. De meeste leerlinggegevens komen van ouders (zoals bij de inschrijving op school), maar ook leraren en ondersteunend personeel leggen gegevens vast over de leerlingen (bijvoorbeeld cijfers en vorderingen). Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.

    Hoe wij dit geregeld hebben en wat uw rechten als ouders zijn, staat beschreven in de volgende documenten:

    • Privacyregelement
    • Privacyverklaring
    • Rechten van betrokkenen
    • Beveiligingsincident melden - BMS-Onderwijs (yoursafetynet.com)
    • Gedragscode leerlingen
    • Reglement internet en sociale media op school
    • Responsible Disclosure
    •  Reglement cameratoezicht


    Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met de directeur. Verder is er, om toezicht te houden op de naleving van de privacy, voor de hele BMS een functionaris Privacy & Gegevensbescherming aangesteld. Bij hem kunt u te recht met algemene vragen of klachten ten aanzien van de privacy. Daarnaast kunt u hiervoor terecht bij de autoriteitpersoonsgegevens.

    Kijk voor meer informatie over de BMS op de website www.bms-onderwijs.nl.

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title